SUPERVISIE


Supervisie is leren door te reflecteren op je eigen werkervaringen. De supervisant leert het eigen handelen te onderzoeken onder begeleiding van een supervisor. Daardoor krijgt de supervisant meer inzicht in zijn eigen handelen en kan dit duurzaam verbeteren.

 

Supervisie vindt plaats in een serie van minimaal 10 bijeenkomsten van 1 uur, individueel of in een groep van maximaal 4
supervisanten (tot 2,5 uur). Jij bepaalt als supervisant zelf welke ervaringen en vragen relevant of urgent zijn.

 

Doel: de supervisant krijgt meer inzicht in zijn handelen en kan dit duurzaam verbeteren. Het reflecterend vermogen groeit.

 

Middel: voor de individuele supervisant minstens 10 bijeenkomsten van minimaal 1 uur, met tussenpozen van 2 à 3 weken. 

 

Werkwijze: de supervisant bepaalt zelf wat hij in de gesprekken aan de orde wil laten komen. Hij schrijft reflectieverslagen, die hij voor elke bijeenkomst inlevert. Deze verslagen worden aan het begin van ieder gesprek besproken. Vervolgens brengt de supervisant een werkervaring naar voren, waarop we verdieping zoeken. De Supervisor bewaakt de voortgang in het proces, stelt vragen en biedt verschillende modellen aan.

 

Enkele voorbeelden van onderwerpen die supervisanten kunnen aandragen zijn:  

- lastige situaties tijdens het werken met cliënten

- weerstand tegen verandering

- zoeken naar de eigen manier van werken of leiding geven. 

 

Naast gesprekken, zullen we creatief aan de slag gaan en/of verschillende supervisiemodellen gebruiken. Non-verbale werkvormen kunnen inzicht gevend en ontregelend werken. We werken niet naar een  einddoel toe, maar maken het groeiproces belangrijk. Dit kan niet zonder reflecteren. 

 

Verschillende beroepsverenigingen vragen om een supervisor met een registratie, ik heb voor de LVSC gekozen.